Nařízení GIA se uplatní v těchto situacích:
- Výstavba veřejně dostupné VHCN sítě
- Zjištění existence stávající sítě
- Zjištění plánovaných prací
- Získání přístupu do Databáze plánovaných prací
- Podání žádosti o koordinaci
- Podání žádosti o stavební povolení
- Udělení, případně automatické udělení stavebního povolení
- Výstavba nebo významná renovace vícebytových budov
- Uplatnění norem a technických specifikací
Nařízení GIA se neuplatní v případě:
- Výstavby sítě, která není VHCN
- Výstavby sítě, která je neveřejná
- Přípojky sítě elektronických komunikací do 100 m
- Přípolože veřejně dostupné sítě k existující dopravní či technické infr. bez překročení ochranného pásma
- Stavby základnové stanice mobilního signálu financovaná z NPO
Jak rozumět typům sítí?
Veřejně dostupné sítě
Veřejnou komunikační sítí se podle Zákona č. 127/2005 Sb. (Zákon o elektronických komunikacích) rozumí síť elektronických komunikací, která slouží zcela nebo převážně k poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací a která podporuje přenos informací mezi koncovými body sítě, nebo síť elektronických komunikací, jejímž prostřednictvím je poskytovaná služba šíření rozhlasového a televizního vysílání.
Veřejně dostupnou službou elektronických komunikací se podle téhož zákona rozumí služba elektronických komunikací, z jejíhož využívání není nikdo předem vyloučen.
Sítě s velmi vysokou kapacitou (VHCN)
Pojem síť s velmi vysokou kapacitou (VHCN) je definován v Evropském kodexu pro elektronické komunikace, který je zakotven ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1972 jako Síť elektronických komunikací, která zcela sestává z optických prvků alespoň do distribučního bodu v obslužném místě, nebo síť elektronických komunikací, která je schopna za obvyklých podmínek v době špičky dosahovat podobné výkonnosti (…).
VHCN síť musí spňovat kritéria, definovaná Sdružením evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC), pro
- dostupnou šířku pásma pro downlink (≥ 1000 Mb/s u pevných a ≥ 350 Mb/s u bezdrátových sítí) a uplink (≥ 200 Mb/s u pevných a ≥ 50 Mb/s u bezdrátových sítí)
- parametry související s chybovostí a ztrátovostí
- latenci a její kolísání
- dostupnost služby IP (≥ 99,9 % za rok)
V jaké pozici vystupuji a jakou provádím aktivitu?
Povinná osoba – vlastník existující nebo připravované infrastruktury
Provozovatel sítě | Veřejnoprávní subjekt | Subjekt veřejného sektoru
Evidence fyzické a technické infrastruktury
Technická infrastruktura se eviduje prostřednictvím Digitální technické mapy krajů (DTM).
Provozovatelé sítě a subjekty veřejného sektoru zpřístupní alespoň minimální informace uvedené v odstavci 1 a případně dodatečné informace uvedené v odstavci 2:
- georeferencované umístění a trasa
- druh a současné využití infrastruktury
- kontaktní místo
Zákony
Evidence připravovaných staveb
Připravované stavby infrastruktury (PSI) se zapisují do Evidence připravované stavby infrastruktury (EPSI), která je integrována do neveřejné části krajských komponent Digitální technické mapy krajů (DTM).
S cílem umožnit sjednávání dohod o koordinaci stavebních prací uvedených v článku 5 zpřístupní kterýkoli provozovatel sítě a subjekty veřejného sektoru vlastnící nebo ovládající fyzickou infrastrukturu následující minimální informace v elektronické podobě prostřednictvím jednotného informačního místa:
- georeferencované umístění a druh prací
- dotčené prvky fyzické infrastruktury
- předpokládaný termín zahájení prací a dobu jejich trvání
- předpokládaný termín předložení konečného projektu příslušným orgánům pro udělení povolení, je-li to relevantní
- kontaktní místo
Provozovatel nebo subjekt ovládající infrastrukturu zajistí, aby byly údaje neprodleně zpřístupněny prostřednictvím jednotného informačního místa, jakmile má provozovatel informace k dispozici pro své stavební práce plánované na následujících šest měsíců a v každém případě tehdy, když se předpokládá udělení povolení, nejpozději dva měsíce před prvním podáním žádosti o povolení příslušným orgánům.
Zákony
Průzkum a využití nebo sdílení infrastruktury
Příjem požadavků na technické šetření nebo podmínky využití technické infrastruktury probíhá prostřednictvím datové schránky.
Průzkum
Provozovatelé sítí a subjekty veřejného sektoru vyhoví přiměřeným žádostem o průzkum na místě na základě konkrétní písemné žádosti operátora do datové schránky. O průzkumu fyzické infrastruktury se uzavírá smlouva, jejíž návrh přikládá oprávněná osoba k žádosti. Oprávněná osoba je povinna využít vzor smlouvy o průzkumu fyzické infrastruktury zveřejněný ČTÚ na jednotém informačním místě. Oprávněná osoba může rovněž využít vzoru zveřejněného povinnou osobou, tato jej však nemá za povinnost zveřejnit.
Odmítnutí průzumu infrastruktury
Povinná osoba může žádost o průzkum své fyzické infrastruktury na místě odmítnout z důvodů stanovených zákonem. Pokud povinná osoba žádost odmítne, sdělí tuto skutečnost písemně s odůvodněním oprávněné osobě, a to do 1 měsíce od obdržení žádosti.
Spory o průzkum fyzické infrastruktury na místě řeší ČTÚ na základě návrhu oprávněné osoby.
Přístup k infrastruktuře
Provozovatelé sítě a subjekty veřejného sektoru, které vlastní nebo ovládají fyzickou infrastrukturu, vyhoví na základě písemné žádosti operátora oprávněným žádostem o přístup k této fyzické infrastruktuře za spravedlivých a přiměřených podmínek včetně ceny s cílem budovat prvky sítí VHCN nebo přiřazená zařízení.
O přístupu k fyzické infrastruktuře se uzavírá smlouva, jejíž návrh přikládá oprávněná osoba k žádosti. Oprávněná osoba je povinna využít vzor smlouvy o přístupu k fyzické infrastruktuře zveřejněný ČTÚ na jednotém informačním místě. Oprávněná osoba může rovněž využít vzoru zveřejněného povinnou osobou, tato jej však nemá za povinnost zveřejnit.
Při stanovování spravedlivých a přiměřených podmínek, včetně cen, pro poskytování přístupu a s cílem předejít příliš vysokým cenám provozovatelé sítě a subjekty veřejného sektoru, kteří vlastní nebo ovládají fyzickou infrastrukturu, případně zohlední alespoň
- stávající smlouvy a obchodní podmínky sjednané mezi operátory žádajícími o přístup a provozovateli sítě nebo subjekty veřejného sektoru poskytujícími přístup k fyzické infrastruktuře
- potřebu zajistit, aby poskytovatel přístupu měl přiměřenou možnost náhrady nákladů,
- veškeré dodatečné náklady na údržbu a přizpůsobení vyplývající z poskytnutí
- dopad požadovaného přístupu na obchodní plán
- při zvažování potřeby operátorů zajistit spravedlivou návratnost investic
Zamítnutí přístupu k infrastruktuře
Provozovatelé sítě a subjekty veřejného sektoru, kteří vlastní nebo ovládají fyzickou infrastrukturu, mohou odmítnout přístup z důvodů stanovených zákonem, například pokud
- infrastruktura není technicky vhodná pro uložení jakéhokoli prvku sítě VHCN
- neexistuje dostatečný prostor k uložení prvků sítí VHCN (například odkazem na veřejně dostupné investiční plány nebo jednotně uplatňovaný procentní podíl kapacity vyhrazené pro budoucí potřeby)
- existuje řádně opodstatněné riziko závažné interference plánovaných služeb
Pokud povinná osoba žádost odmítne, sdělí tuto skutečnost písemně s odůvodněním oprávněné osobě, a to do 1 měsíce od obdržení žádosti.
Spory o průzkum fyzické infrastruktury na místě řeší ČTÚ na základě návrhu oprávněné osoby.
Zákony
- Zákon č. 194/2017 Sb., o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací
- Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (Datové schránky)
Koordinace stavebních prací
U stavebních prací financovaných zcela nebo zčásti z veřejných prostředků povinná osoba umožní oprávněné osobě koordinaci stavebních prací za účelem zavedení vysokorychlostní sítě elektronických komunikací, a to na základě písemné žádosti. O koordinací stavebních prací se uzavírá smlouva, jejíž návrh přikládá oprávněná osoba k žádosti. Oprávněná osoba je povinna využít vzor smlouvy o koordinaci stavebních prací ČTÚ na jednotém informačním místě. Oprávněná osoba může rovněž využít vzoru zveřejněného povinnou osobou, tato jej však nemá za povinnost zveřejnit.
Povinné subjekty mají právo sjednávat s žadateli dohody o koordinaci stavebních prací, včetně rozdělení nákladů. Povinná osoba žádosti o koordinaci stavebních prací vyhoví, pokud jsou splněny zákonem stanovené podmínky a pokud jsou žádosti o koordinaci přiměřené, tzn., že…
- nezpůsobí povinnému subjektu nenávratné dodatečné náklady, včetně nákladů
způsobených dalším prodlením - provozovatel sítě nebo subjekt veřejného sektoru si zachová kontrolu nad koordinací těchto prací
- žádost je podána co nejdříve a, pokud je zapotřebí povolení pro stavební práce, nejpozději jeden měsíc před předložením konečného projektu orgánům udělujícím povolení
Žádost o koordinaci stavebních prací podaná podnikem zajišťujícím nebo oprávněným zajišťovat veřejné sítě elektronických komunikací podniku zajišťujícímu nebo oprávněnému zajišťovat veřejné sítě elektronických komunikací může být považována za neodůvodněnou, jsou-li splněny obě tyto podmínky:
- žádost se týká oblasti, na kterou se vztahuje kterákoli z těchto možností:
- prognóza dosahu širokopásmových sítí, včetně sítí VHCN podle čl. 22 odst. 1 směrnice (EU) 2018/1972
- výzva k oznámení záměru zavést sítě VHCN podle čl. 22 odst. 3 směrnice (EU) 2018/1972
- veřejná konzultace týkající se uplatňování pravidel Unie pro státní podporu
- žádající podnik nevyjádřil svůj záměr zavádět sítě VHCN
Pokud povinná osoba žádost odmítne, sdělí tuto skutečnost písemně s odůvodněním oprávněné osobě a ČTÚ.
Spory o koordinaci stavebních prací řeší Úřad na základě návrhu oprávněné nebo povinné osoby.
Zákony
- Zákon č. 194/2017 Sb. o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací
- Zákon č.127/2005 Sb. o elektronických komunikací
- Zákon č. 283/2021 (Stavební zákon)
Podnikatel, plánující stavbu VHCN sítě
Poskytovatel veřejných sítí elektronických komunikací | Stavebník VHCN sítě
Stát zpřístupní Digitální jednotné vnitrostátní kontaktní místo (DJVKM), například ve formě: internetových portálů, databází, digitálních platforem nebo digitálních aplikací, aby umožnil on-line výkon všech práv a dodržování všech povinností stanovených v nařízení GIA a usnadnil tak
- Sdílení stávající technické infrastruktury
- Koordinaci stavebních prací
Přístup z DJVKM zahrnuje
- Jednotné informační místo k výstavbě VHCN sítí
- Digitální technické mapy – existující infrastruktura a připravované stavby
- Polohopis, Výškopis
- Portál stavebníka – digitalizovaná územní a stavební řízení
- Vzorové dokumenty a metodiky
- Databáze pokynů a postupů
- Prostor pro podávání stížností
Oprávněný uživatel má na základě na základě žádosti podané ČTÚ (písemné nebo podané elektronicky prostřednictvím jednotného informačního místa) právo získat přístup k souboru minimálních údajů o fyzické infrastruktuře povinných osob. Jedná se o údaje:
- georeferencované umístění a trasa
- druh a současné využití infrastruktury
- kontaktní místo
Tyto minimální informace jsou zpřístupněny za přiměřených, nediskriminačních a transparentních podmínek a v každém případě nejpozději do 10 pracovních dnů od podání žádosti o informace. V řádně odůvodněných případech může být tato lhůta prodloužena o pět pracovních dnů. Operátoři žádající o přístup jsou o každém prodloužení lhůty informováni prostřednictvím jednotného informačního místa.
Pokud ČTÚ nemá potřebné údaje k dispozici, požádá o jejich poskytnutí povinný orgán, který by v důsledku plnění svých úkolů mohl být držitelem souboru minimálních údajů. Získané údaje ČTÚ poskytne oprávněné osobě.
Úřad soubor minimálních údajů oprávněné osobě neposkytne, jsou-li dány důvody stanovené zákonem. O této skutečnosti vydá ČTÚ rozhodnutí.
Pokud ČTÚ nemá soubor minimálních údajů k dispozici a ani povinný orgán mu je na základě žádosti ve lhůtě 2 měsíců neposkytl, vyrozumí o této skutečnosti oprávněnou osobu, která následně může o údaje požádat povinnou osobu.
Povinná osoba může žádost o poskytnutí minimálních údajů odmítnout z důvodů stanovených zákonem. Pokud povinná osoba žádost odmítne, sdělí tuto skutečnost písemně s odůvodněním oprávněné osobě, a to do 2 měsíců od obdržení žádosti.
Spory o poskytnutí souboru minimálních údajů řeší ČTÚ na základě návrhu oprávněné osoby.
Zákony
Mobilní sítě
Uplatňuje se
- Zákon 283/2021 Sb.:
- Technologické zařízení sítě – Ostatní stavba dle §2 odst. 2d vyžaduje povolení záměru a kolaudaci
- Výrobek plnící funkci stavby včetně základové konstrukce – Jednoduchá stavba dle Přílohy č. 2 odst. 1 písm. j) vyžaduje oznámení na stav. úřad a zajištění dotčených orgánů a majetkových vztahů.
- Stavba základnové stanice mobilního signálu – Ostatní stavba podle §2 odst. 2d vyžaduje povolení záměru a kolaudaci
- Antény do celkové výšky 8 m – Drobná stavba dle Přílohy č.1 odst. 1 písm. a) bod 10
- Zákon 416/2009 Sb.
- Stavba základnové stanice mobilního signálu financovaná z NPO, – § 2i, odst. 5 nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas povolení záměru pokud nepodléhá posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona č. 183/2006 Sb. (Stavba dle tohoto odstavce je stavbou dočasnou, jejíž doba trvání je 8 let ode dne jejího dokončení, jinak následně nutno provést řízení o změně užívání stavby.) Nařízení GIA se na tyto stavby nevztahuje.
- Zákon 266/1994 Sb. (Zákon o dráhách)
- Stavba pro plnění NPO dokrytí železničních koridorů
Sítě s připojením v pevném místě – samostatná stavba
Uplatňuje se
- Zákon 416/2009 Sb.
- Přípojky sítě elektronických komunikací do 100 m – Přípojky el. kom. do délky 100 metrů podle §2i odst. 1 nepotřebují povolení záměru, pokud není požadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí zákon č. 100/2001 Sb. Nařízení GIA se na tyto stavby nevztahuje.
- Zákon 283/2021 Sb.
- Přípojky sítě elektronických komunikací bez rozlišení vzdálenosti – Jednoduchá stavba dle Přílohy č.2 odst. 1 písm. i) vyžaduje oznámení na stav. úřad a zajištění dotčených orgánů a majetkových vztahů.
- Páteřní nebo přípojná síť – Ostatní stavba podle §2 odst. 2d vyžaduje povolení záměru a kolaudaci
Sítě s připojením v pevném místě – přípolož k jiné fyzické infrastruktuře
Uplatňuje se
- Zákon 283/2021 Sb.
- Přípolož k existující dopravní či technické infr. bez překročení ochranného pásma – Drobná stavba dle Přílohy č.1 odst. 1 písm. a) bod 10)
- Zákon 416/2009 Sb.
- Přípolož veřejně dostupné sítě k existující dopravní či technické infr. bez překročení ochranného pásma – Stavba podle §2i odst. 3 + 4 nevyžaduje povolení stavebního úřadu, ani závazné stanovisko nebo rozhodnutí orgánu státní památkové péče, pokud, stavebník přípolože a stavebník stavby, ke které se přípolož přikládá, uzavřeli dohodu o přípoloži. Nařízení GIA se na tyto stavby nevztahuje.
Sítě s připojením v pevném místě – výměna vedení
Uplatňuje se
- Zákon 283/2021 Sb.
- Výměna vedení a sítí bez překročení hranice ochranného pásma – Drobná stavba dle Přílohy č.1 odst. 1 písm. a) bod 11)
- Výměna vedení a sítí s překročením hranice ochranného pásma bez rozšíření a změny hranice a bez dopadu na jiné pozemky – Drobná stavba dle Přílohy č.1 odst. 1 písm. a) bod 12)
Nařízení GIA se na stavby neveřejných sítí nevztahuje.
Uplatňuje se
- Zákon §283/2021Sb. – Stavba ostatní
Nařízení GIA se na stavby datových center nevztahuje.
Uplatňuje se
- Zákon §283/2021Sb. – Stavba ostatní
Podnikatel, podávající žádost o povolení staby VHCN
Stavebník VHCN sítě
Žádost o povolení
Stavebník VHCN sítě založí žádost o povolení záměru a případného společného stanoviska dotčených orgánů na Portále stavebníka. V žádosti doloží, že realizuje stavbu VHCN a dále, že uplatňuje postupy dle GIA. Metodiky budou uvedené na DVJKM.
Kontrola žádosti o povolení záměru příslušným orgánem
Stavební úřad provede kontrolu úplnosti žádosti o povolení záměru do 20 pracovních dní. Dále provede i kontrolu, zda pro uvedený záměr je uveden záznam v portálu plánovaných prací DTM (od května 2026).
Šetření a udělení povolení záměru
Příslušný orgán prování šetření spojené s povolením záměru dle stavebního zákona a příslušných předpisů. Stavební úřad provádí standardní procesy spojené s povolením záměru dle stavebního zákona a příslušných předpisů v souladu se správním řádem. Povolení záměru musí být vydáno nebo zamítnuto do 4 měsíců.
Automatické udělění povolení
Pokud příslušný orgán nedokončí správní proces žádosti o vydání povolení záměru v platné lhůtě uvedené v Nařízení GIA čl. 7 odst. 5 (do 4 měsíců), považuje se povolení po uplynutí této lhůty za udělené.
Povinná osoba – realizátor nové stavby nebo renovace vícebytové budovy
Stavebník realizující novou vícebytovou budovy nebo její významnou rekonstrukci
Všechny nově postavené budovy a budovy procházející významnou renovací, včetně prvků ve spoluvlastnictví, pro něž byla žádost o stavební povolení podána po 12. únoru 2026, musí být vybaveny fyzickou infrastrukturou uvnitř budovy připravenou pro optická vlákna a optickými rozvody uvnitř budovy, včetně připojení, až po fyzický bod, kde se koncový uživatel připojuje k veřejné síti.
Do 12. února 2026 musí být všechny budovy, včetně jejich prvků ve spoluvlastnictví, které procházejí významnou renovací ve smyslu čl. 2 bodu 10 směrnice 2010/31/EU, vybaveny fyzickou infrastrukturou uvnitř budovy připravenou pro optická vlákna a optickými rozvody uvnitř budovy, včetně připojení až po fyzický bod, kde se koncový uživatel připojuje k veřejné síti, pokud to nepřiměřeně nezvyšuje náklady na renovační práce a je-li to technicky proveditelné. Všechny vícebytové budovy, které procházejí takovými významnými renovacemi, musí být rovněž vybaveny přístupovým bodem.
Infrastruktura uvnitř budov musí respektovat stanovené normy a technické specifikace, které definují:
- specifikace přístupového bodu pro budovu
- specifikace optického rozhraní
- specifikace kabelů
- specifikace zásuvek
- specifikace potrubí nebo mikrotrubiček
- technické specifikace potřebné k zabránění interferenci s elektrickým vedením
- minimální poloměr ohybu
- technické specifikace kabeláže
Kde a k jakým datům přistupuji?
Národní portál: Informační systém Digitální mapy veřejné správy (IS DMVS)
Informační systém Digitální mapy veřejné správy (IS DMVS) slouží jako centrální systém zastřešující krajské systémy digitálních technických map. Poskytuje společné rozhraní pro zobrazení katastrální mapy, ortofotomapy a digitálních technických map krajů. Mimo jiné zajišťuje jednotné rozhraní pro předávání údajů k aktualizaci digitálních technických map a pro zápis do digitálních technických map krajů.
IS DMVS byl vytvořen Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním na základě zákona č. 47/2020 Sb. z ledna 2020, kterým byl novelizován zákon č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví. Úkolem ČÚZK bylo vybudovat systém zastřešující krajské systémy digitálních technických map, který zároveň zajistí funkce, které je nutné řešit na centrální úrovni, tj.
- společné rozhraní pro zobrazení katastrální mapy, ortofotomapy a digitálních technických map krajů,
- jednotné rozhraní pro předávání údajů k aktualizaci digitálních technických map krajů a pro zápis do digitálních technických map krajů,
- vedení seznamu vlastníků, provozovatelů a správců dopravní a technické infrastruktury, včetně údajů o tom, v jakém území působí,
- vedení seznamu editorů digitálních technických map krajů a osob, které za editora plní jeho editační povinnost, včetně rozsahu jejich oprávnění k editaci.
Technická infrastruktura: DTM obcí a krajů
Evidenci fyzické infrastruktury řeší články 3 a 4 Nařízení GIA. Této evidenci odpovídají současné DTM krajů.
Digitální technická mapa je vedena pro území kraje. Správcem digitální technické mapy kraje je krajský úřad v přenesené působnosti. Digitální technická mapa kraje je zdrojem informací, které slouží zejména pro účely územního plánování, přípravy, umisťování, povolování a provádění staveb, poskytování informací o životním prostředí podle zákona o právu na informace o životním prostředí a poskytování údajů o fyzické infrastruktuře.
Odkazy na krajské DTM:
Polohopis, výškopis: Základní báze geografických dat (ZABAGED)
Základní báze geografických dat České republiky (ZABAGED®) je vektorový geografický digitální model území České republiky (ČR), který je spravován Zeměměřickým úřadem ve veřejném zájmu. ZABAGED® je součástí informačního systému zeměměřictví podle zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zeměměřictví“). Obsah a předmět správy ZABAGED® je dán vyhláškou č. 31/1995 Sb., kterou se provádí zákon o zeměměřictví.
ZABAGED® je tvořen polohopisnou a výškopisnou částí.
Polohopisná část ZABAGED® obsahuje dvourozměrně vedené prostorové informace a popisné informace o sídlech, komunikacích, rozvodných sítích a produktovodech, vodstvu, územních jednotkách a chráněných územích, vegetaci a povrchu a terénním reliéfu.
Výškopisná část ZABAGED® poskytuje informace o výškových poměrech terénního reliéfu, respektive povrchu (včetně staveb a rostlinného krytu) České republiky.
Stavby: Evidence územních a stavebních řízení
Evidenci plánovaných stavebních prací, které je možno koordinovat s výstavbou fyzické infrastruktury řeší články 5. a 6. Nařízení GIA.
Základní rozhraní pro digitální komunikaci se státem v oblasti stavebního řízení, především stavebními úřady a dotčenými orgány a správci technické a dopravní infrastruktury, představuje Portál stavebníka (resp. Portál stavební správy.)
Portál stavebníka je definován v § 268 zákona č. 283/2021 Sb., stavebního zákona v platném znění a zajišťuje funkci specializovaného portálu veřejné správy k administraci výstavby a staveb v agendě stavebních řízení.
Stavby: Klíčové stavby dopravní a energetické infrastruktury
Pro povolování klíčových staveb dopravní a energetické infrastruktur byl zřízen nový speciální úřad – Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Smyslem je, aby u velkých a specifických staveb byl jeden úřad, který bude stavby povolovat a který bude mít dostatek odborníků, kteří se na takové stavby specializují a velmi dobře je znají.
Úzmení plány: Dokumenty územního plánování
Oficiální informační systém územního plánování pro ukládání dat a podporu procesů územního plánování. Informační systém umožňuje zpřístupnění veškerých výstupů územního plánování v České republice, koordinuje a sdílí příslušné dokumenty včetně jejich návrhů po 1. 7. 2024.
- Dokumenty úzmeního plánování
- Projednávané dokumenty úzmeního plánování
- Seznamy vydaných rozsudků a rozhodnutí
Vysokorychlostních sítě: Jednotné informační místo
Až do účinnosti nařízení GIA je Český telekomunikační úřad jednotným informačním místem ve smyslu § 3 odst. 1 zákona č. 194/2017 Sb. a jeho hlavní působnost spočívá v poskytování informací a údajů nezbytných pro účely výstavby vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Úřad je rovněž příslušným orgánem pro řešení případných sporů podle tohoto zákona.
- Formulář (písemný) pro žádost o poskytnutí souboru minimálních údajů a elektronická verze tohoto formuláře pro podání žádosti online
- údaje týkající se podmínek a postupů podle stavebního zákona a údaje nezbytné pro účely zavádění prvků vysokorychlostních sítí elektronických komunikací
- pravomocná rozhodnutí podle tohoto zákona
- vzory smluv dle zákona č. 194/2017 Sb.
- metodika pro rozhodování sporů o cenu
- odkazy na informace povinných osob související s plněním jejich povinností podle tohoto zákona, které povinná osoba Úřadu sdělí
Metodiky
Důležitá stanoviska a metodická doporučení v oblasti územního plánování a stavebního řádu vydává Ministerstvp pro místní rozvoj ČR.
https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/stanoviska-a-metodiky
Které infrastruktury se GIA týká?
Fyzická infrastruktura určená k uložení jiných prvků sítě
Fyzickou infrastrukturou se myslí jakýkoli prvek sítě, který je určen k uložení jiných prvků sítě jako jsou:
- rozvodné skříně
- potrubí,
- stožáry, antény, věže a sloupy
- kabelovody,
- inspekční komory a vstupní šachty,
- rozvodné skříně
Povinnosti pro subjekty veřejného sektoru a jimi řízení společnosti se uplatňují mimo jiné na objekty:
- budovy, včetně jejich střech a částí jejich fasád
- vstupy do budov
- prvky městského mobiliáře, jako jsou např. sloupy veřejného osvětlení
- značky a ukazatele,
- světelná signalizace,
- billboardy
- mýtné brány
- zastávky
Fyzická infrastruktura v budovách a optické rozvody
Všechny nově postavené vícebytové budovy a budovy procházející významnou renovací musí být vybaveny fyzickou infrastrukturou připravenou pro optické vlákno v budově a optickými rozvody v budově, včetně přípojek až k fyzickému bodu, kde se koncový uživatel připojuje k veřejné síti, pokud to nepřiměřeně nezvyšuje náklady na renovační práce a je-li to technicky proveditelné.
Všechny nově postavené vícebytové budovy nebo vícebytové budovy musí být vybaveny přístupovým bodem.
Budovy vybavené v souladu s tímto článkem jsou způsobilé k získání označení „fibre-ready“.
Státy na základě osvědčených postupů přijmou normy nebo technické specifikace:
- specifikace přístupových bodů budovy a specifikace optických rozhraní
- specifikace kabelů
- specifikace zásuvek
- specifikace potrubí nebo mikrotrubiček
- technické specifikace potřebné k zabránění interferenci s elektrickým vedením
- minimální poloměr ohybu
- technické specifikace kabeláže
